noster sa

Ξεκινά η διαδικασία αποκρατικοποίησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών

Ξεκινά η διαδικασία αποκρατικοποίησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα διαπραγματεύσεις με τους ενδιαφερόμενους που ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον ΔΑΑ, προκειμένου να σχηματοποιήσει τους όρους του σχετικού διαγωνισμού. Oι συζητήσεις θα γίνουν τόσο με τους Κινέζους επενδυτές που ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον ΔΑΑ, αλλά και με τους νέους μετόχους του αερολιμένα, την καναδική επενδυτική εταιρεία PSP. Επίσης στους ενδιαφερόμενους φέρεται να υπάρχουν και αμερικανικά κεφάλαια ιδιωτικών συμμετοχών (private equity funds).
Το ΤΑΙΠΕΔ σκοπεύει να διαθέσει μέχρι το 55% των μετοχών ΔΑΑ που κατέχει το ίδιο (30%) αλλά και το Ελληνικό Δημόσιο (25%). Παράλληλα, εξετάζει το ενδεχόμενο να επεκτείνει τη σύμβαση παραχώρησης στην παραχωρησιούχο εταιρεία για την εκμετάλλευση του αερολιμένα για τουλάχιστον 15 με 20 χρόνια επιπλέον. Στελέχη της αγοράς ανέφεραν ότι η επέκταση αυτή θα πρέπει να γίνει με κινήσεις «χειρουργικής» ακρίβειας, προκειμένου να μη θεωρηθεί νέα σύμβαση που συνάπτεται χωρίς διαγωνισμό κι επομένως να τεθεί θέμα αθέμιτης κρατικής ενίσχυσης. Υπενθυμίζεται ότι η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης του αερολιμένα λήγει το 2026.
Σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ η αποκρατικοποίηση αυτή έγινε πιο δύσκολη μετά την πώληση του 27% του ΔΑΑ κυριότητας Hochtief στην PSP. Η τελευταία, Public Sector Pension Investment Board (PSP) αποτελεί επενδυτικό ταμείο που διαχειρίζεται κεφάλαια συνταξιούχων του Καναδά. Οι ίδιοι ανέφεραν ότι η περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ θα μπορούσε να γίνει σε συγχρονισμό με τη Hochtief, έτσι ώστε με μια κίνηση ένας νέος επενδυτής να έχει στη διάθεσή του περισσότερες μετοχές και φυσικά περισσότερες επιλογές. Τώρα ένας «φρέσκος» μέτοχος περιορίζει τις επιλογές, παρόλο που η PSP έχει συμφωνήσει να συναινέσει στις αποφάσεις του ΤΑΙΠΕΔ και του Ελληνικού Δημοσίου. Σημειώνεται ότι η αρχική συμφωνία μετόχων στον ΔΑΑ επιβάλει για κάθε μετοχική μεταβολή στην εταιρεία, να συναινεί το 100% των μετόχων. Για παράδειγμα, χωρίς τη συναίνεση του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και των άλλων μετόχων του ΔΑΑ, η Hochtief δεν μπορούσε να πωλήσει της συμμετοχή της στη PSP το περασμένο καλοκαίρι.
Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι η διαδικασία αποκρατικοποίησης θα ξεκινήσει μέσα στον Νοέμβριο και ότι στόχος είναι να έχουν μια συμφωνία για την αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ πιθανώς στα μέσα του 2014.
Είναι άγνωστο όμως, αν θα επιχειρηθεί μια επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, καθώς, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές υπάρχει ενδιαφέρον για τον ΔΑΑ, ακόμη και χωρίς την επέκταση αυτή. Παράγοντες της αγοράς, αναφέρονται ακόμη και σε αμερικανικό ενδιαφέρον για τις μετοχές του ΔΑΑ, το οποίο άρχισε να μορφοποιείται κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά στις ΗΠΑ.
Οι πιο «ζεστοί», ωστόσο, ήταν οι Κινέζοι επενδυτές οι οποίοι έχουν επισκεφθεί πολλές φορές μέχρι σήμερα την Αθήνα. Πρόκειται για το επενδυτικό σχήμα της Shenzhen Airport και της επενδυτικής εταιρείας Fredmann Pacific Asset Management, το οποίο σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, είχε ενδιαφερθεί για πλειοψηφικό μερίδιο στο ΔΑΑ. Ωστόσο, το ενδιαφέρον τους φέρεται να έχει μετριαστεί, μετά την πρόσφατη πώληση του 27% από τη Hochtief, καθώς της στερεί τη δυνατότητα απόκτησης πλειοψηφικού μεριδίου. Για τον λόγο αυτό το ΤΑΙΠΕΔ πλέον εξετάζει την πώληση του 55% των μετοχών και όχι του 30% που ίσχυε μέχρι πριν από μερικούς μήνες.
Ο δεύτερος ενδιαφερόμενος μπορεί να είναι η ίδια η PSP, η οποία ωστόσο, σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, συσχετίζει μια περαιτέρω αύξηση της συμμετοχής της στον ΔΑΑ, με τη σύμπραξη της με ένα στρατηγικό επενδυτή που θα τη συνδράμει στη διαχείριση, όχι μόνον του ΔΑΑ, αλλά των υπολοίπων συμμετοχών που απέκτησε από τη Hochtief (Βελιγράδι, Τίρανα, Ντίσελντορφ, Αμβούργο, Σίδνεϊ).
Πηγή: kathimerini.gr
If you enjoyed this post, please consider leaving a comment or subscribing to the RSS feed to have future articles delivered to your feed reader.